Citroën C3 - De opvolger van de zeer succesvolle Saxo

Citroën C3 - De opvolger van de zeer succesvolle Saxo

- Categorieën : Zoom in

In 1996 lanceerde Citroën zijn kleine Saxo . De slimme stadsauto van het merk chevron zal de overhand in het segment behouden en vervolgens plaatsmaken voor een zusje dat bij de release niet aan excentriciteit ontbrak: de C3 . Opvolging succesvol.

Citroën Saxo: kleine spanten, mooi verhaal

In 10 jaar marketing zal Citroën uit zijn Aulnay sous bois-werkplaatsen meer dan 1,6 miljoen exemplaren van zijn Saxo halen. Mooi succes voor het chevron-merk op de ultraconcurrerende stadsautomarkt. Gebouwd op basis van de Peugeot 106 waarmee hij chassis en motoren deelt, gaven de opeenvolgende stijlveranderingen hem geleidelijk zijn eigen identiteit, zonder de belangrijkste kwaliteiten die zijn reputatie maakten te verliezen: comfort en rijplezier. Onderweg laat het een paar herinneringen achter voor degenen die nostalgisch zijn voor eenvoudige en directe auto's, Saxo Bic en VTS in het achterhoofd. Wat de Saxo KitCar betreft , hij zal Sébastien Loeb in staat stellen zijn hand in de wereld van rally's (onder de naam super 1600 ) uit te proberen en Citroën een Junior wereldkampioenschapstitel aan te bieden.

De C3, welkom in het jaar 2000

Het mooie verhaal van de kleine Saxo eindigde in 2005, een geplande dood om plaats te maken voor de jonge en gedurfde C3 die het merk in een nieuw tijdperk lanceerde. Het segment is geëvolueerd en de Saxo mist volume, fantasie en charisma. In deze periode van assortimentsverjonging (en imago: vaarwel Xsara en Xantia , hallo C4 en C5 ) onthulde Citroën op de Frankfurt Motor Show in 2001 de opvolger van de Saxo en bood zichzelf een mooie publiciteitsstunt aan. Lekker koken en rond, interieurvolume en nieuw platform, de C3 kondigt de kleur aan: Citroën betreedt echt de 21e eeuw. Als bewijs: de C3 is vrijwel direct verkrijgbaar in een leuke en speelse cabrioversie die een jong publiek moet aanspreken: de C3 Pluriel .
Zo gaat het verhaal van de C3. Dankzij de vele variaties sinds de release in 2002 blijft hij bij zijn tijd door een lovenswaardige flexibiliteit te tonen in termen van ontwerp en motor. De C3 is niet bang om te bulken ( C3 Picasso en AirCross ), kleur ( derde generatie C3 met AirBump en bijna eindeloze aanpassingsmogelijkheden) of gentrify (de zijdezachte DS3 ). Na twintig jaar marketing blijft de C3, na de onklopbare Clio en Peugeot 208 , de bestverkochte multifunctionele stadsauto in Frankrijk.

Blijf in zijn tijd

De C3 viert zijn 20e verjaardag... en blijft zijn aanbod aanpassen. Terwijl de klant zowel genieter als verantwoordelijk wil zijn, kon Citroën zijn kleine alleskunner niet achterlaten in de lage sloot van fossiele brandstoffen. Dit zal gebeuren met de e-C3 , die naar verwachting in het najaar van 2022 zal zijn.

Deel deze inhoud

Nieuw account registreren

Cookie toestemming