Viscositeit motorolie
Voor velen is het voldoende om een motorolie te kiezen voor de smering van hun motoronderdelen. Tijdens deze operatie is het gemakkelijk om de verkeerde keuze te maken als er geen rekening wordt gehouden met de viscositeit van het product. Zeer weinig bekend bij de wereld, hier is het essentiële om te weten over de viscositeit van motorolie.
Wat is de viscositeit van motorolie?
De viscositeit van motorolie is het vermogen waarmee de vloeistof bij een bepaalde temperatuur kan stromen of zich aan het medium kan hechten. Simpel gezegd, een zeer stroperige olie zal plakkerig zijn en minder snel vloeien. Evenzo daalt de viscositeit van de olie wanneer deze wordt verwarmd, waardoor de motor slecht wordt gesmeerd (het is om deze reden dat het wordt aanbevolen om de olie te verversen wanneer de olie heet is, omdat deze gemakkelijker stroomt).
De eenvoudigste verklaring voor de viscositeit van motorolie die u hier moet onthouden, is hoe dunner de motorolie, hoe inefficiënter deze is. Het is hetzelfde als het te zwaar is, omdat de pomp moeite zal hebben om het door het circuit te leiden.
Hoe de viscositeit van motorolie bepalen?
Het bepalen van de viscositeit van motorolie is heel eenvoudig. Het is inderdaad voldoende om de tijd te timen die deze laatste nodig heeft om door de capillairen te stromen die gestandaardiseerd zijn met specifieke openingen en die goed gekalibreerd zijn. Viscositeit wordt meestal gegeven in centipoise, pascal seconden, centistokes of vierkante millimeters/seconde.
Koude viscositeit wordt echter niet op dezelfde manier gemeten als warme viscositeit. De eerste wordt bepaald in centipoise (dynamische dichtheid: micropascal.seconde) terwijl de tweede wordt uitgedrukt in centistokes (kinematische compactheid: mm².second). Kinematische viscositeit is het equivalent van dynamische viscositeit gedeeld door dichtheid.
Hoe de juiste viscositeit van motorolie kiezen?
In de norm is het niet nodig om de moeite te nemen om deze keuze te maken. U hoeft alleen maar de aanbevelingen van de fabrikant op te volgen en ervoor te zorgen dat u een olie kiest met kenmerken die zijn aangepast aan de betreffende machine. Bepaalde bijzonderheden zoals de gevorderde kilometerstand, de weersomstandigheden dwingen echter om een kleine accommodatie te maken. Hoewel er voor elk type een motorolieviscositeitstabel is die als maatstaf kan worden gebruikt, is het noodzakelijk om bepaalde informatie onder de knie te krijgen.
Om de juiste viscositeit te kiezen, is het dus raadzaam om de indices te moduleren volgens de parameters. Voor een motor die bijvoorbeeld een meer vloeibare koude olie van 25W-winterindex (bevroren bij -15°C) nodig heeft, zal een nauwkeuriger model praktischer zijn. Het is inderdaad noodzakelijk om te kiezen voor een koude vloeibare olie van 5 W wanneer men zich in een zeer koude omgeving bevindt met een normale temperatuur van -20°C. Voor een motor met een lange kilometerstand die doorgaans een olie met 30 W als viscositeitsindex nodig heeft, is het mogelijk om over te stappen op een olie met 40 W.
Wat zijn de viscositeitsklassen?
Er zijn twee viscositeitsklassen motorolie op de markt: monograde oliën en multigrade oliën. De eerste is bedoeld voor oudere auto's en moet worden gebruikt in een lager temperatuurbereik. De tweede is ideaal voor nieuwe auto's en kan op elk moment worden gebruikt.